V rámci krajín európskeho spoločenstva je spôsob označovania mäsových výrobkov zharmonizovaný v súlade s Nariadením 1169/2011 o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktorého cieľom bolo stanoviť zoznam povinných údajov na etikete pre dosiahnutie lepšej informovanosti spotrebiteľov o vlastnostiach potravín, ktoré si zakúpili.
Každá etiketa mäsového výrobku vyrobeného v EÚ musí obsahovať údaje:
- názov potraviny (napr. Špekačky),
- zloženie výrobku t.j.: zoznam jednotlivých zložiek, ktoré vstupujú pri výrobe do receptúry výrobku, zoradených zostupne (zoradenie od najväčšieho podielu po najmenší),výrobca je povinný odlíšiť napr. zmenou písma na etikete tzv. alergénne zložky (napr. zeler, mlieko atď.)
- množstvo určitých zložiek alebo kategórií zložiek, napr.:ak výrobca na trh mäsový výrobok, je povinný označiť aké množstvo mäsa obsahuje a napr. ak výrobca uvádza na trh mäsový výrobok pod názvom „Syrové klobásky“ okrem obsahu mäsa vo výrobku je povinný v označení výrobku uviesť aj obsah použitého syra – pokiaľ by výrobca použil do výrobku náhradu syra, musí to tak aj zadeklarovať
- netto množstvo potraviny
- dátum minimálnej trvanlivosti alebo dátum spotreby, kde: dátum minimálnej trvanlivosti sa používa spravidla pre označenie mäsových výrobkov, ktoré nie sú citlivé na teplotu skladovania (napr. konzervy, prípadne trvanlivé výrobky dátum spotreby sa používa na označenie mikrobiologicky citlivých potravín, ktoré nie je vhodné po ukončení dátumu trvanlivosti konzumovať,
- všetky osobitné podmienky skladovania a/alebo podmienky použitia: jedná sa napr. o informácie o skladovacích podmienkach a dobe trvanlivosti po narušení obalu výrobku)
- meno alebo obchodné meno a adresu prevádzkovateľa potravinárskeho podniku, pod ktorého menom alebo obchodným menom sa uvádza mäsový výrobok na trh,
- krajinu pôvodu alebo miesto pôvodu, ak sú ustanovené v článku 26 Nariadenia 1169/2011
- návod na použitie, ak by bez poskytnutia takéhoto návodu bolo ťažké potravinu správne použiť;
- označenie výživovej hodnoty
V rámci krajín európskeho spoločenstva patrí slovenský trh medzi tie najotvorenejšie, čo pre zákazníka znamená, že sa na pultoch v obchodoch môže stretnúť s ponukou výrobkov z rôznych krajín EÚ.
Viete, že podiel vystavenia mäsových výrobkov od slovenských výrobcov v obchodoch je iba 46%? Zbytok tvorí ponuka mäsových výrobkov zo zahraničia.
Zároveň až 86% potravín sa v súčasnej dobe predáva prostredníctvom obchodných reťazcov (Zdroj: PKS), ktoré majú možnosť importu mäsových výrobkov z rôznych krajín EÚ.
Ak patríte medzi lokal patriotov, ktorí preferujú kúpu mäsových výrobkov od slovenských výrobcov najlepším spôsobom je odlíšiť na trhu podľa tzv. identifikačnej značky výrobcu (ovál vo vnútri s označením SK, viď obrázok), ktorou musí byť označený každý mäsový výrobok, pričom skratka SK je označením pre výrobcu zo Slovenska. Toto označenie sa zároveň musí nachádzať aj na označení produktov uvádzaných na trh pod vlastnou značkou obchodných reťazcov.
A aby sme sa vyhli aj tzv. „prebaľovačom“ zoznam schválených výrobcov a ich prideleného schvaľovacieho čísla pre výrobu mäsových výrobkov uvádzame na tomto linku.
A prečo je to dôležité?
Kúpou domácich produktov podporujete domácich výrobcov a udržiavanie pracovných miesta na Slovensku. Odvody z podnikateľskej činnosti slovenských výrobcov sú odvádzané do štátnej pokladnice, kde sa stávajú súčasťou štátneho rozpočtu, z ktorého je financovaná najpr. aj činnosť školstva, zdravotníctva či miest a obcí.